Guteskolan och Gutegymnasiet vinnare av Årets Frukostlyft 2020

, ,

På måndagseftermiddagen står det klart att Guteskolan blir vinnare av tävlingsgrenen Årets Frukostlyft 2020 i Arla Guldko.

– Så häftigt! Heja Guteskolan! Det känns otroligt! Det är en sån bra credd för vårt kök som lägger ner så mycket energi för att eleverna ska få bra mat, säger Anna Engström, rektor och ägare.

Det var i januari i år som läraren Tina Sandgren nominerade Guteskolan till Arla Guldko och deras nya tävlingsgren Årets Frukostlyft. Tanken bakom tävlingen är att ”hylla vardagshjältar i den offentliga måltiden” och priset ska gå till en skola som har gjort ett riktigt lyft för att elever ska få en bra start på dagen genom frukost.

Från ett startfält som från början hade 40 skolor gick tio vidare till semifinal. Därifrån gick tre skolor vidare till final. Förutom Guteskolan/Gutegymnasiet var det Fridaskolan i Göteborg och Stenkulans skola i Lerum. Finalen skulle ha hållits den 4 maj på Moderna Museet i Stockholm med på grund av Covid-19 blev den framflyttad. Den 9 november kunde en digital final hållas där en jury korade Guteskolan och Gutegymnasiet som vinnare av Årets Frukostlyft 2020.

Som vinnare får Guteskolan ett utbildningsstipendium på 30.000 kronor. Dessutom får skolan en statyett, ett diplom och ett besök av årets kock som kommer laga mat till elever och personal.

Varför tror du att Guteskolan tog hem vinsten?

– Jag tror att det helhetskoncept som vi har är så himla bra. Vi ser till att alla elever från förskolan ändå upp till gymnasiet bjuds på bra frukost, säger Anna Engström.

Här kan du läsa juryns motivering

”Årets frukostlyft 2020 går till en skola som låter mat, rörelse och hälsa vara helt centrala delar av skolan och som ser frukostens betydelse för att så många elever som möjligt ska orka hela skoldagen. Här erbjöds alla elever en varierad frukost vilket blir en stund för lärare och elever att starta dagen tillsammans. Det blev ett lyft när även högstadiet och gymnasiet inkluderades. Goda effekter ses på skolarbetet. Vinnaren av årets Frukostlyft 2020 visar att det är möjligt att integrera frukosten i skoldagen. En sann inspirationskälla som kommer att locka flera att göra ett frukostlyft. Vinnaren av årets frukostlyft är Guteskolan och Gutegymnasiet i Visby.”

Se ett litet klipp

Se finalen nedan