Guteskolan semifinalister i ”Årets frukostlyft”

, , ,

Guteskolan är en av tio skolor runt om i landet som blivit utsedda till semifinalister i kategorin Årets frukostlyft i tävlingen Arla Guldko.

Hösten 2017 uppdaterade Guteskolan sin hälsoprofil och införde dagliga rörelsepass och frukost för eleverna i årskurs 7-9. Gratis frukost hade redan serverats till de yngre eleverna i f-6 under flera år och nu fick även de börja dagen med roliga rörelsepass. Effekten var påtaglig, med bättre koncentration och skolresultat, och därför togs frukosten också med när Gutegymnasiet såg över sin hälsoprofil. Idag börjar alla dagar för eleverna på Guteskolan och Gutegymnasiet med en god och näringsrik frukost.

Årets Frukostlyft är en helt ny kategori i tävlingen Arla Guldko och under tävlingens början var 40 skolor nominerade. För ett par dagar sedan utsågs 10 utav dessa till semifinalister. Juryn arbetar nu med att ta fram tre finalister och vilka det är får vi reda på den 10 februari. Vinnaren utses på finaldagen den 4 maj på Moderna Museet i Stockholm och ”priset kommer att få till den skola som har gjort ett riktigt lyft för att elever ska få en bra start på dagen genom frukost”, skriver Arla i ett pressmeddelande.