”Viktigast att slå niorna”

Erik Laitala

Högtider som Lucia och första advent har just passerat. Nu nalkas inomhusfotboll på Guteskolan.

– Det ska bli väldigt kul, säger Erik Laitala i klass 8A

Tisdagen den 18 december är det dags för Guteskolans årliga inomhusturnering i fotboll. Stämning i skolan är på topp, speciellt bland eleverna. Som vi tidigare berättat har den stora snackisen inför årets upplaga varit ifall lagen för första gången på länge skall mixas, men nyligen blev det bestämt att man kör på med klassvis. Jag har träffat två av eleverna som tänker delta, Edward Lundberg från 9B och Erik Laitala, som går i 8A.

Vad tyckte du när du hörde att lagen kanske skulle blandas?

– Jag blev lite besviken, det lät inte som någon bra idé tycker jag, menar Erik, och Edward instämmer:

– Lite av grejen är ju att man ska vinna med klassen.

Båda är laddade och ser fram emot turneringen. Trots att lärarna är stora favoriter verkar de självsäkra:

– Jag hoppas vara en av de som gör flest mål, säger Erik med glimten i ögat. Men laget är självklart viktigast så egentligen spelar det ingen större roll vem som gör målen.

Hur tror du det går för din klass?

– Vi siktar på att ta oss till final, säger Edward. Vi har fått in lite förstärkningar i år, och vi har en bra sammanhållning i klassen.

Turneringen kommer äga rum i P18, så om du har vägarna förbi, tveka inte att komma och titta. Högklassig fotboll, hårda sammandrabbningar och mycket dramatik utlovas, samt en stor portion underhållning.

– Det ska bli väldigt kul, och det viktigaste blir att slå niorna, avslutar Erik.

Läs också: Erik: ”Vi kommer vinna”