Lyssna: Gutekidsens dunderhits

Det började med en dans – en blåsfiskdans. Nu, lagom till jullovet, släpper Gutekids sina två hits som förutom om fiskar även handlar om möten med en ko.

– Vi har haft jätteroligt, säger de medverkande barnen.

Det var i höstas som två av eleverna i förskoleklassen och i ettan hittade på en ny dans, just så som en blåsfisk skulle dansa om en blåsfisk kunde gå. Och det kunde den här så klart.

– De andra barnen tyckte det såg så roligt ut att de hittade på en text till en låt om den här blåsfisken, säger läraren Jimmie Achrén.

Efter att låten om blåsfisken var klar började barnen att rimma på en ny låt. Den här gången handlade texten om en en kille och en tjej på Guteskolan, och ett besök på ett zoo. När de två låtarna var färdiga gick de ner till musiksalen där de övat in sångerna, och fått testa på att spela både trummor och piano. Nu finns låtarna inspelade och en av dem går även att se på film.

– Det var kul att få spela i ett band, säger Hampus Lindqvist i 1:an och tillägger att det roligaste med den ena låten var att få sjunga om mötet med en kossan.

– Det var roligt att sjunga ”kooooo”.

Lyssna på mp3:
Gutekids – Blåsfisken