Erik Larsson: ”Vi kommer vinna”

Erik Larsson på Guteskolan. Foto: Niklas Weimer/Guteskolan.

Tidpunkten för Guteskolans traditionella fotbollsturnering närmar sig med stormsteg och både elever och lärare är laddade. I år kan vi dock få se en radikal förändring gentemot tidigare år.

– Vi pratar om att blanda lagen, säger läraren Erik Larsson.

Den 18 december anordnas Guteskolans inomhusturnering i fotboll för femte året i rad. Turneringen, som av många räknas som en av skolårets absoluta höjdpunkter, kommer äga rum i antingen Visborgshallen eller A7-hallen. Föregående år har lagen varit uppdelade klassvis, vilket medfört prestigefyllda möten och hårda drabbningar, men i år kan det bli ändring på det. Lärarna diskuterar nämligen möjligheten att mixa klasserna i årskurs 7-9 och gymnasiet.

– Så kan det mycket väl bli, säger Erik Larsson, lärare på Guteskolan sedan 2010. Det skulle kunna öka sammanhållningen i hela skolan och inte bara i klasserna.

Han påpekar dock att inget beslut har tagits, och att diskussioner pågår.

Lärarna har dominerat turneringen i princip varje år, och önskan att slå laget har alltid varit stark hos eleverna. Förra året mötte lärarlaget skolans dåvarande nior i final, och trots hårt motstånd var man det klart bättre laget och vann helt rättvist. Erik är övertygad om att lärarna kommer gå långt i år igen.

Kommer vi få se några regeländringar?

– Vi har inte bestämt något ännu, men det lutar åt att det kommer bli vanliga futsalregler.

Har lärarna någon gameplan?

– Vi har ingen speciell taktik, men vi kommer försöka se till att alla får lika mycket speltid.

En sak är i alla fall säker: lärarna kommer gå för fullt.

– Så länge vi har fullt lag kommer vi att vinna, avslutar Erik.

Några futsalregler

• Inga glidtacklingar
  • Inspark om bollen går ut över sidlinje
  • Inspark eller hörna om bollen går ut över kortlinje