”Man får äta det man lagat”

,
Konrad Boberg och Henning Engström från Guteskolans klass 6 har valt hemkunskap på elevens val. Foto: Peder Broberg/Guteskolan.

Idag kör elevens val igång igen på grundskolan och det betyder massor av tid för fotografering, läxläsning, baka bullar, spela gitarr eller bara fredagsmysa i caféet. Elevens val är ett lektionspass där eleverna från årskurs 6 till 9 får välja att göra vad de tycker är roligast, vill lära sig mer om eller känner att de behöver göra mer av.

Konrad Boberg (till vänster i bild) och Henning Engström är två 6:or som den här terminen sätter på sig förkläden och ställer sig i köket, laddade för att laga god mat och göra kokosbollar på hemkunskapen.

– Det är roligt att laga mat, säger Henning som tycker att det är bra att man kan få välja själv vad man vill göra.

Kompisen Konrad håller med om att det är viktigt att man får chansen att göra sitt eget val, och tycker att det också blir en mycket roligare avslutning på veckan.

– Det kan såklart vara bra att lära sig laga mat ifall det skulle behövas i en överlevnadssituation i framtiden, säger han och tillägger med ett leende:

– Men det bästa är att man får äta det man lagat.