I år får 4-6:an dans på schemat

, ,

Från och med i höst kommer eleverna i 4-6:an att ha mer rörelse på skoltid. Bland annat ska de få gå i väg och dansa en gång varje vecka.

– Nu blir det lite mer på riktigt och en förberedelse för de pass som vi har för de som går de sista åren i grundskolan, säger rektor Anna Engström.

Alla rör sig varje dag
Alla elever på Guteskolan har minst ett längre gympapass på schemat en dag i veckan. Och de dagar man inte har gympa har man istället ett rörelsepass på 45 minuter. På detta sätt vet vi att våra elever rör sig varje dag – och det är en del av vår hälsoprofil.

Rörelsepassen ser lite olika ut beroende på vilken ålder eleverna har. I de lägre årskurserna, F-6, sker rörelsepassen klassvis med en lärare eller en resurs på eller intill skolområdet. Det kan vara hopp och lek, bandy eller fotboll.

Eleverna som går i 7-9 går varje morgon iväg till olika träningslokaler i närområdet. Medan en klass är i Rackethallen och spelar tennis går en annan och tränar dans. Samtidigt kan en klass öva basket med Visby Ladies medan en annan är i skatehallen och åker skateboard.

Testa på riktiga rörelsepass
Det som blir nytt i år är att eleverna i 5:an och 6:an kommer ha två längre gympapass i veckan. Samt att hela 4-6:an får gå i väg till en träningshall en dag i veckan på ett av sina rörelsepass.

– Vi vill preppa dem lite inför passen de kommer ha i 7-9:an så nu skickar vi iväg dem till Visby Dansskola för att träna och ha kul.

På torsdagsmorgonen fick femmorna för första gången gå till Visby Träningscenter för att ha hiphop på rörelsepasset. Tindra Carsbo från 5A hade inga problem att hänga med i stegen.

– Det var kul idag. Hiphop har jag dansat jättelänge, säger Tindra.

Ser du fram emot att dans nu i ett helt år?

– Ja, det gör jag. Och jag ska nog börja dansa hiphop igen på fritiden.

Toke Tunberg i 5B gillar också att dansa men har ingen speciell stil som han föredrar.

– Jag bara kör kreativt och rör mig. Det är mer musiken som gör det. Min pappa är musiker så hela mitt liv har varit musik, säger Toke.

Ser du fram emot det här året med dans?

– Det gör jag jättemycket.