Frisöreleverna gör första delprovet

Det var fullt ös i Guteskolans salonger på fredagen. Tre domare från Frisörföretagarna fanns på plats då frisöreleverna skulle göra första delprovet till ”gesällen”.

Klockan 08.00 på fredagsmorgonen samlades fem tjejer från Guteskolans frisörutbildning i skolans salonger för att göra det första delprovet av gesällprovet. Under åtta timmar ska de fixa till flera modeller som de själva tagit med. Den första ska få en festfrisyr. Den andra en damklippning med färgning och på den sista görs en klassisk herrklippning med fri styling. Dessutom ska eleverna göra en skägg- och mustaschklippning och en permanentrullning på docka.

Vid lunchtid fick frisöreleverna en stund att återhämta sig på, och nervositeten lugnade ner sig en smula hos tredjeårseleven Emelie Boman.

– Imorse var jag jättenervös. Det kändes som att jag skulle svimma där ett litet tag, säger hon med glimten i ögat.

Gesällbrevet, som är det slutgiltiga målet, är branschens bevis på yrkesskicklighet och kräver både tuffa tester och tusentals arbetade timmar.

Guteskolans frisörlärare ser gesällbrevet som ett viktigt steg i elevernas karriär. Inte minst för att kunna få en högre lön, menar Valgerdur Åstholm-Vikingsdottir och kollegan My Olofsson instämmer.

– Gesällen är ju dels ett bevis för att man kan sitt yrke, men den är också bra för att kunna mäta sig med alla andra på arbetsmarknaden. Då blir det lättare att konkurrera om jobben, säger hon.

Redan i slutet av dagen får eleverna reda på om de fått godkänt, eller om det finns delar som måste göras om vid ett senare tillfälle. När eleverna sedan jobbat ihop 3000 timmar på en salong, med en mentor som har gesällbrev, kan de slutligen komma in och göra det sista delprovet.

[alert color=”white”]

6 TIPS: SÅ FÖRBEREDER DU DIG INFÖR DELPROV 1

• Skaffa modeller i god tid så att du hinner öva många gånger.
  • Ha reservmodeller.
  • Häng med på lektionerna och undvik frånvaro.
  • Rulla permanent så ofta som möjligt. Gärna 45 minuter varje gång så ser du hur långt du hinner på den tiden. (Det finns ingen genväg).
  • Läs kriterier och PM på frisor.se.
  • Gör ingen kant i nacken på din herrklippning.

Tips från Sofie Bertilsson, utbildningsordförande på Frisörföretagarna för region Småland, Blekinge och Gotland.

[/alert]

[alert color=”white”]

Gesällbrevet härstammar från 1600-talet. Här kan du läsa mer om det.

[/alert]