De matchar utsidan med insidan

Ska man klippa sig trendriktigt eller ska man följa sin inre stil, och matcha ytan med insidan? Den frågan har två frisörelever på Guteskolan jobbat med under våren i ett projekt som handlar om att göra kunder till personliga varumärken.

– På det här sättet fick vi skapa en helhetsbild av kunden. Det var intressant att jobba så här och kunden blev supernöjd, säger Ronjah Sandström Viberg som går 3:e året på frisörprogrammet.

Det var under senhösten 2012 som Ronjahs och klasskompisen Julia Svanborgs projektidé tog form. Men först hann de bli besvikna när ett stylingevent på ön ställdes in. De hade fått platser i teamet. Men den negativa nyheten vände när mentorn Jenny Frick på Sax o Kam i Visby föreslog att tjejerna kunde jobba med varsitt liknande projekt, fast i mindre skala och på hennes salong.

– Det blev faktiskt bättre. I det första projektet skulle vi bara ha jobbat som assistenter. Nu fick vi fria händer, säger Julia.

Projektets första fas handlade om att läsa på. Två böcker beskrev på olika sätt vad yta och skönhet är och hur vi förpackar och framställer oss själva. De redogjorde varför till exempel vissa personer bör undvika volymer eller starka färger. Och vilka olika kroppsformer och personligheter kunder kan ha. Är hon den dramatiska typen? Eller kanske den romantiska? Eller klassiska?

På våren träffade de sina modeller som fick börja med att kryssa i svar på ett papper med frågor. En ny personlig stil växte fram och tillsammans med mentorn diskuterades kläder och smink och framför allt färg och frisyr. Ronjahs kund hade hår långt ner på ryggen när hon satte sig i stolen.

– Men sen blev det klippt ovanför axlarna. Hennes orangea hår fick en varmbrun färg med ljusa slingor. Hon blev supernöjd med förändringen, säger Ronjah.

Annika Hemmander, 41 år, satt kund hos Julia.

– Jag trodde jag var en rocktjej, men testet sa att jag var mer naturlig och romantisk. Den ljusare hårfärgen jag fick tar fram hudtonerna mycket mer. Kommer aldrig att köpa svart och billig hårfärg igen, säger hon.

Hela idén med att ta fram kundens personliga stil, och skapa en ny förpackning baserad på denna, har givit båda frisöreleverna nya erfarenheter att ta med sig.

– Det var en intressant metod att jobba efter. Det skulle jag kunna tänka mig att göra fler gånger, säger Ronjah.

Nu slutar ni snart gymnasiet, vad händer då?

– Jag ska söka jobb och jag hoppas jag får jobba med de produkter som vi har använt på skolan. Får jag inte jobb hemma kan jag tänka mig att jobba var som helst förutom i Norrland eller i Dalarna, säger Julia Svanborg.

Ronjah har eventuellt ett jobb på gång på ön.

– Ja, men får jag inte det sticker jag till Stockholm eller Göteborg. Men jag kommer att jobba som frisör i alla fall.