”Vår mat är hetare och sötare”

Finns det några likheter mellan indiska kulturer och den svenska och hur skiljer sig pedagogiken i skolorna mellan de båda länderna? Det är frågor som 18 indiska elever fått med sig på resan från mångmiljonstaden Pune i sydvästra Indien till Klintehamn på Gotland, med sina 1363 invånare.

Guteskolan Södra har ett utbyte med Orchid School i Pune och i år blir det andra året som en grupp elever med lärare från Indien kommit till ön. Fokus för utbytet är kulturkommunikation och i år har eleverna hittills fått delta på lektioner, spelat brännboll och kubb.

Idag har de hälsat på eleverna på Guteskolan i Visby. En stad som får goda betyg av 15-årige Vedant Khatod.

– Er trafik fungerar, och det är lugnt på gatorna. Så är det inte hos oss. Dessutom är det väldigt vackert och ni har mycket gröna inplanerade områden. Men det är också ganska kallt här, säger han.

Hemma i Pune är det runt 40 grader i skuggan och behagligare, menar han. Och det är inte bara hettan från solen som får Indien att skilja sig från värdlandet.

– Matmässigt är vi helt olika. Vår mat är antingen riktigt söt eller het. Och när jag säger het menar jag väldigt het, säger klasskompisen Aditya Chinchure.