Ett gäng 7:or avslutade idag skoldagen med ett litet besök på konstmuseet i Visby. Där fick de en uppgift som gick ut på att träna sig i att titta på och studera konst, som en enklare form av bildanalys.

Bella Othberg, som är en av eleverna, hade inte svårt att hitta det konstverk som hon ville fokusera lite extra på.

– Så fort jag kom in i rummet så kände jag att den var annorlunda, säger hon och pekar på en matta som hänger på väggen.

Mattan är spräcklig och bär en text som kräver ett ganska koncentrerat öga för att kunna utläsas. Texten har med musik att göra, säger hennes kompis.

Men även om konstverket sticker ut, så antyder Bella att det ändå inte är helt enkelt att studera det.

– Jag får lite ont i huvudet av det. Det är så mycket som sker där på samma gång.

För henne är ett besök på konstmuseet en chans att se hur andra uppfattar konst, en plats där man får inspiration till sitt eget skapande.

– Det som är kul med att måla är ju att se vad det blir av det i slutändan. Och här får man tips.

Klasskompisen Simon Ylander valde att studera det konstverk som han tyckte var snyggast – en text i röd neon. Han tycker framför allt att bokstäverna flyter ihop på ett schysst sätt, men även för honom skapades en dubbelsidig känsla.

– Jo, en läskig sådan. Det står ”trust me”, men det gör jag ju inte. Det är som om det vore från ett spel, eller en film, säger han.

Kan du tänka dig att själv bli konstnär?

– Nja, det är jag inte så säker på. Vet inte om jag är så bra på att måla. Men kanske.

I 7:an handlar bildlektionerna bland annat om att få testa på och att bekanta sig med nya begrepp inom konsten. Detta är i sin tur en förberedelse inför ett större konstprojekt i 9:an, då varje elev fördjupar sig i en konstnär som de själva väljer.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.