Idag var det vernissage för Da Visby-koden

Sägner talar om flera gamla skatter gömda i Visby. Och över allt i staden finns dolda tecken och symboler. Försöker de säga oss någonting? Det är en fråga som några elever i 6:an och 9:an jobbat med under hösten.

När du själv går nere i Visby, lägger du då märke till alla detaljer? Vet du att det finns fågelholkar mitt inne i stan? Sett tanten som gräver i rabatten med rumpan putande utåt gatan? Hon är nog gjord av trä förresten. Och har du lagt märke till dörrarna eller dörrklockorna i alla möjliga färger och varianter. Kanske lejonet med utsträckt tunga?

Det här är saker som kan fylla en funktion, smycka arkitekturen eller bara spela ett spratt med den observante fotgängaren. Men för att hitta de riktiga guldkornen måste du söka dig till de äldre byggnaderna i staden. Till ruinerna, och däromkring.

Där ser du gamla symboler som omgående sätter hjärnan på högvarv. Vem? När? Vad betyder de? Och på vilka språk är de?

Fantasin satte även fart hos våra elever som efter några lektioners arbete fick bilderna färdiga och kunde döpa dem, utifrån sin egen tolkning och konstnärliga frihet.

Tiden innan har de förberett sig genom att göra fotoövningar, sett en del av filmen Da Vinci-koden, gjort observationer i Visby innerstad och besökt en fotovernissage i Visby domkyrka – för att få tips och få kläm även på den biten. De har dessutom förberett ett tal och bestämt hur de skulle klä sig på vernissagen.

Idag tisdag var det vernissage för elevernas fotoutställning Da Visby-koden i Blå salen på Guteskolan. P4 Gotland var på plats och i länken nedan kan du höra intervjun. I bildspelet ovan kan du se fotografierna, och kanske göra dina egna tolkningar.

[alert color=”green”]Lyssna på P4 Gotlands inslag om Da Visby-koden. [/alert]

[alert color=”white”]

DA VISBY-KODEN

En utställning av Hedvig Melin, Tilda Hagström, Erik Johansson, Rickard Karlström, Tim Zakrisson, Jesper Sandström, Joel Olsson, Hilma Pettersson, Beata Molin, Arvid Bogren, Edwin Söderström och Alexander Lydahl Friström.

[/alert]