Högre koncentration med andningsträning

,

Under våren har klass 6 fått träna sin andning som en del av skolans hälsoprofil. Frågan var om en bättre andning kunde ge lite schyssta fördelar – som till exempel bättre resultat på proven. Och nu har vi sammanställt svaren.

Vi klarar oss i veckor utan mat och i dagar utan vatten. Men utan luft klarar vi oss i bara några minuter. Det säger en del om hur viktigt syret är. Vi tar runt 25 000 andetag om dagen men enligt forskning är det också viktigt att andningen sker på rätt sätt, för att kroppen ska få allt syre den behöver.

Men hur gör man då för att förbättra sin andning? Det finns flera sätt att träna upp den, och ett av dem är att använda sig av en relaxator – en liten nappliknande pryl som förlänger din utandning och samtidigt gör din inandning djupare.

Sedan mars månad har årskurs 6 på Guteskolan testat att använda relaxatorn tillsammans med andningsinstruktören Maud Hultqvist. Eleverna har varje morgon kört ett enskilt sittande pass som följts åt av stående samarbetsövningar i par. De har dessutom fått fundera på sin andning i vardagen – hur den ser ut när de blivit rädda, blivit arga, när de spelar datorspel eller under träningspass.

Enligt en stor majoritet av eleverna har andningsövningarna gett ett positivt resultat. Det kan man se i den sammanställning som gjorts efter perioden då relaxatorn använts. På frågan om hur de vill beskriva att andningsträningen påverkat deras skolarbete är 14 av 16 elever positiva. En elev skriver ”innan vi började var det svårare att vara lugn, men nu är jag så lugn och tyst och jag har bra koncentration”. Och orden ”bättre koncentration” återkommer bland svaren. Detta har även märkts på provskrivningarna, menar läraren Marianne Weimer.

– Skillnaden efter att vi började andningsträna är att de flesta eleverna i klassen lättare kommer till ro och läser färdigt frågorna. Och att de sedan svarar ordentligt. Detta skulle kunna vara en anledning till att resultaten också blivit bättre, säger Marianne.

På frågan om hur träningen påverkat eleverna som person är ett par som säger att det inte påverkat alls. Samtidigt svarar flera andra att den hjälpt mot ångest, att de fått bättre humör, att de blivit lugnare och framför allt att de fått mer energi till träningen efter skolan. ”Jag sover bättre och orkar göra mer”, skriver en elev. Läraren Marianne, som också gjort övningarna, håller med.

– Jag tycker faktiskt att jag själv blivit lugnare, och jag tänker mer på hur jag andas.

När det gäller att rekommendera relaxatorn till andra skolor är det en elev som svarat nej, och två som svarat kanske. Övriga har svarat ja och en elev skriver ”till de skolor som har det bråkigt och stökigare”. En annan kommentar är ”Ja, det har blivit tystare i klassen”.

Hur har det då varit att andningsträna med klassen? Här svarar också en majoritet att det varit spännande och användbart.

Här följer några av de övriga kommentarerna:

• Jag kan hantera min ilska bättre
  • Är inte lika täppt i näsan
  • Genom att andas bättre är jag mer fokuserad på min uppgift
  • Att ta det lugnt och inte flåsa så mycket eller bli rädd
  • Att man ska ge det tid, förändring sker inte direkt. Det krävs mycket tålamod