Heta möten på Gutegymnasiets speeddejt

Idag var det dags. Politiker från sju partier kom till Gutegymnasiet för att speeddejta eleverna. Och trots att tempot var blixtsnabbt hann det hetta till vid flera tillfällen.

Klassrummen hade gjorts om till stationer. Där inne fanns flaggor, broschyrer, godis och pins. Det var helt upp till varje parti att bestämma hur det skulle se ut i deras salar. Den enda ramen de hade fått var ett pressat tidsschema. På 15 minuter skulle de presentera sin politik och besvara frågor – innan nästa gäng kom.

För flera av eleverna handlade eftermiddagen om att få svar på frågor kring vissa ämnen. Martin Forsberg i samhällstrean tyckte att dagens intressantaste diskussion dök upp under deras möte med Moderaterna.

– Vi pratade om ekonomi och skatter och det blev en liten debatt. Det var synd att min fråga till slut inte hann bli besvarad.

Oliver Urelind, som pluggar musik, ställde samma fråga till flera partier.

– Jag vill jobba inom försvaret så det blev naturligt att det kom upp. Jag pratade med bland annat F! och Folkpartiet och de hade skilda åsikter om hur Sverige ska göra framöver.

Vet du vilket parti du ska rösta på?

– Ja, det blev lite klarare nu efter den här träffen, säger Oliver.

Speeddejtingen arrangerades en dag innan skolvalet sätter igång på Gutegymnasiet. Tanken är att eleverna med de här dagarna ska få erfarenhet av den demokratiska process som det innebär att samla information och rösta.

Alla riksdagspartier plus F! hade bjudits in för att medverka. Varken Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna kunde närvara.