Här var det val och långhelg

Förra veckan blev en kort skolvecka. Vi gick bara i skolan måndag-onsdag då vi åkte på en heldagsutflykt på torsdagen och sedan var vi lediga ända fram till tisdagen. Det blev en långhelg på grund av valet här i Chile, då vår skola användes som vallokal fredag-måndag.

Utflykten i torsdags började med spöregn vilket inte kändes lovande. Men det sprack upp senare under dagen och var lite upp och ner. Vi utforskade en annan stad och besökte ett muséum, en kyrka och en strand. Vi åt en typisk chilensk lunch bestående av kött, kyckling, pommes, ägg, bröd, korv, avokado med mera serverat i en stor gryta. Vi åkte även ut i en liten båt för att se på pingviner, och då fick vi även se en säl, uttrar, fåglar och en sjöstjärna. Vi besökte två marknader också och vissa gjorde några fynd, mycket av det julklappar skulle jag gissa.

Resten av helgen gjorde vi inte speciellt mycket. Sverige spelade mot Portugal i fredags så då träffades vi alla svenskar hemma hos Alex (en i gruppen) och såg matchen. Två av våra chilenarkompisar var med också, det blev alltså riktigt trångt och mysigt med 10 stycken i ett sovrum. Resten av dagarna blev det mycket fotbollsspelande för killarna, precis som vanligt.

I tisdags besökte vi en annan skola, Cahuala, som är en betalskola. Den stora skillnaden där var att i stort sett alla kunde engelska ganska bra, vilket gjorde att vi alla fick kompisar på en gång då det var lätt att kommunicera. Det fanns även tre andra utbytesstudenter där, en dansk, en schweizare och en amerikan, som ska vara här i ett år. Det var intressant att prata med dem om hur deras vistelse varit och är här.

Nu har vi knappt 3 veckor kvar här i Chile, men vi hörs fler gånger innan flyget går hem mot Sverige igen!

/Linnea