Här är vinnarna i årets äggfall

Nerverna var på helspänn idag. I flera veckor har eleverna i förskoleklass till årkurs 6 byggt sina egenpåhittade konstruktioner inför årets Äggfall. Tävlingen där man skickar ett ägg ut från ett fönster och ska få det att landa utan att det får möta vår herre skaparen.

Fram till halv tio på morgonen fick eleverna göra eventuella förändringar. Om det var några. Sedan var det dags för tävling.

Danne Britts var årets utkastare och ställde sig på högsta våningen i E-huset. Ett hedersuppdrag. Först ut var klass 6 som följdes av 4:an och sedan 5:an. Solen stod perfekt på himlen och det blåste bara runt 3 sekundmeter. Nu var det upp till bevis – kunde de flyga eller inte? För det fanns inte mycket vind som kunde hjälpa till.

Den första föll rätt ner i marken. Ausch, tänkte de flesta. Men det visade sig vara fel. Många av eleverna hade tänkt ett steg till. Istället för att vara beroende av vind tänkte man istället på att skapa så mjuk landning som möjligt. Och det betalade sig. Många ägg höll. Och så var det även för eleverna i förskoleklass till årskurs 3.

Därför blev det extra pirrigt innan juryn till slut kunde utse vinnarna. Och de hade ett tufft jobb, minst sagt. Men inte gick det att ta miste på badringen som landade mjukt. Ägaren till den farkosten, och vinnare i klassen Bästa Design, var Betty Jismark i ettan.

– Ingen annan hade en badring, och den föll fint. Det var så kul att vinna, och det känns pirrigt.

En annan vinnare var Emma Florén i förskoleklass som tog hem priset för bästa hållfasthet.

– Jag hade tre ballonger och så låg ägget i frigolit. Så det fick inte ens en spricka. Det blev som en liten säng.

Här presenteras övriga vinnare i årets äggfallet.

År 4-6

Kategori Design: