Guteskolan åker på skolturné

Guteskolans lärare Mikael Öhman och Camilla Jåfs. Foto: Peder Broberg/Guteskolan.

Under de närmsta veckorna kommer lärare från Guteskolan att besöka flera av öns grundskolor. Från Högbyskolan i söder till Fårösundskolan i norr åker de för att informera åttorna och niorna om Guteskolans pedagogik och gymnasieutbildningar.

– Vi vill visa att det finns alternativ här på Gotland. Man behöver inte följa strömmen utan hellre följa sitt hjärta och göra karriärval efter det, säger Mikael Öhman som undervisar i svenska och historia på gymnasiet.

Mellan den 21 januari och 15 februari kan öns nior göra sina gymnasieval till den första antagningen. Enligt kollegan Camilla Jåfs, lärare i bland annat franska och engelska, är grundskoleeleverna vid just den här tiden på året mest intresserade av att veta hur studierna på Guteskolan skiljer sig åt i jämförelse med andra skolor. Och skillnaderna är flera.

– Många som satsar på sina studier har större behov av lärare, och hos oss får man mer lärarledd tid. Vi har heller inga håltimmar utan då finns istället en självstudiedag i veckan som du kan anpassa efter hur du som elev vill ha det. Vill du plugga hemma kan du göra det, men du kan också sitta på skolan och få hjälp av lärarna.

Det här gör att lärarna och eleverna lär känna varandra bättre, vilket i sin tur leder till en ökad möjlighet att individanpassa studierna. Men det leder också till en härlig atmosfär på skolan.

– En annan fördel med Guteskolans pedagogik är de längre lektionspassen som liknar studiestilen på högskola och universitet och ger den fördelen att det skapas en större möjlighet till fokusering. Man läser då ämnen mer komprimerat vilket många elever upplever som mindre splittrande, säger hon.

Här kan du läsa mer om hur studierna ser ut på Guteskolans gymnasium. Guteskolan har relativt små undervisningsgrupper i lugna miljöer, vilket skapar bättre förutsättningar till ett bra studieresultat. Förutom ovan nämnda fördelar finns också en väl uttänkt hälsoprofil med nyttig mat, gratis träning på gym och gratis inträde på Solbergabadet i Visby.