Gotlands Tidningar träffade Indienresenärerna

Indien – ”kontrasternas land”. De som återvänder dit brukar hänvisa till det färgstarka, det smakfulla och de vänliga människorna. Och något de älskar lika mycket är bökigheten. Att allt inte är så perfekt. Men hur skulle det kunna vara det som världens nästa folkrikaste land – där kulturer utvecklade för tusentals år sedan med sina gamla traditioner samsas med forskare som skickar raketer till mars.

När det finns så mycket att uppleva i ett land, måste man fråga sig vad man helst vill se när man är på plats. Och det var också en av frågorna som våra Indienresenärer fick när Gotlands Tidningar kom på besök på måndagen.

– De frågade också vad som inspirerat mig till att åka, och vad jag tror att jag kommer att få uppleva, säger Linnea Ahlström som pluggar sista året på frisörprogrammet.

I höst är det nio elever och två lärare som reser till mångmiljonstaden Pune i sydvästra Indien. De åker på ett utbytesprojekt med en indisk skola och kommer att få egna inhemska familjer att bo hos under hela vistelsen. Under de här veckorna, fram till höstlovet, kan du följa dem här på Guteskolan.se.

Missa inte artikeln i Gotlands Tidningar nu i veckan där du får svaret på vad våra elever förväntar sig av Indienresan.