Full fart på agilitypasset

Det är måndag efter lunch och full action då agilityträning står på schemat. I dagens pass ska eleverna i tvåan och trean gå igenom grundläggande hindersäkerhet och handling.

Att få ta del av olika hundsporter, regler och träningssätt ingår i utbildningen på Guteskolan. På måndagseftermiddagen är det praktisk träning på Visby brukshundsklubb där eleverna tillsammans med sin lärare Maria Eriksson planerar, genomför och utvärderar sin träning utifrån en nulägessituation. ”Vad kan hunden sedan innan?” är en av alla relevanta frågor de ställer sig innan upplägget av träningen.
Måndagen bjöd på ljuvligt brittsommarväder, lyckade repetitioner i träningen och bra feedback eleverna emellan.

– Det är alltid efterlängtat med praktisk träning, tycker Felicia Eriksson Nb11, som tränar tillsammans med sin Shetland Sheepdog Grimm.