Fritids samlade skräp i Lummelunda

På sportlovet åkte fritids till Lummelunda för att hänga på stranden och grilla lite hamburgare. Men när de kom dit så hittade de en massa skräp, och då slog det dem – det är väl lika bra att samla upp allt så har vi något roligt att göra när vi ändå är här.

– Det var barnen som kom med idén, när de såg hur stranden såg ut, säger Joakim Sahlsten, förskoleklasslärare.

Feysal Abdilahi är en av eleverna som bestämde sig för att göra om utflykten till en skräpsamlardag. Och det var inte bara små saker de hittade.

– Vi hittade en kylskåpsdörr. Och ett stort spann som vi samlade de andra sakerna i. Som burkar, plastmuggar och glas och sånt, säger Feysal.

– Vi fick till slut sätta stopp, säger Joakim. Det var så mycket skräp där så vi hade kunnat fylla ett par sopsäckar. Vi tog med oss det vi kunde i bussen in till stan.

Förutom att plocka rent hann de med att klättra i träd, bygga båtar av bark och pinnar och kasta stenar i havet. Och se på fiskarna som lekte i ån. Feysal vet vad han tyckte var roligast.

– Kasta sten och bygga båtar var bäst. Och grilla såklart.