F-3 bakar gahkku i Torslunden

På onsdag firar samerna sin nationaldag och det passade Guteskolans F-3:or på att uppmärksamma på tisdagen med videoklipp om samernas historia, deras levnadssätt och om renvandringarna. Och som avslutning fick eleverna lära sig att baka det samiska tunnbrödet gahkku nere i Torslunden.

– Vi gjorde en deg och pressade ut tunna kakor med händerna på muurikkan som är en stor plåthäll som man lägger på brasan. Muurikkan är jättebra och vi använder den ofta när vi är ute med eleverna. Vi har till och med gjort tacos på den, säger läraren Marianne Weimer och tillägger:

– Det var himla gott. En del elever åt så mycket att de knappt orkade någon lunch efteråt. Och en tjej tyckte det var så gott att hon gjorde extra som hon tog med sig hem till sin lillebror, som var sjuk idag.