Hur gör man när det är redovisning i skolan och man befinner sig i Spanien? Enkelt, man skypar. Och det var precis vad två elever från entreprenörsklassen gjorde för att kunna presentera sitt projekt.

Tillsammans med två andra elever har de under våren jobbat med att skapa ett ekologiskt schampo. De började med att göra en marknadsundersökning och förstod att många öbor saknade en sådan produkt. De skaffade sponsorer och började därefter att laborera fram ett recept. Det räckte dock inte att bara de själva gillade produkten, de skulle också dela ut varuprover med målet att minst 10 personer skulle tycka att schampot var riktigt bra. Och de lyckades.

”Härlig på läpparna”
De var inte den enda gruppen som hoppade på kosmetikaspåret. Två andra tjejer har gjort ett läppbalsam med naturliga ingredienser. Precis som ovan har de letat bland flera olika befintliga recept och sedan skapat sin egen variant. Ingredienser har de köpt på nätet. Men eftersom en produkt hade spruckit under leveransen och runnit ut över allt annat så fick de även handla här i Visby. Behållarna, som är samma typ som Lypsyl, hittade de på Ebay. Flera testpersoner gillade produkten starkt och en av dem skrev att läppbalsamet har ”en snygg design, är härlig på läpparna och doftar gott av kokos som passar till sommaren”.

För nya hundägare
Hur vet man om hundens personlighet passar ägaren? Det var idén bakom den tredje gruppens arbete. Tillsammans har de skapat en webbsida med nyttig information för alla som vill skaffa hund, men som inte vet så mycket om hunden. Eleverna har själva fotat och skrivit texterna till Rasportalen, och mer information kommer att fyllas på efter kursens slut.

Tävlingar och före- och efterbilder
Den sista gruppen har jobbat med en Facebooksida till frisörelevernas salong. Den är i skrivande stund inte riktigt klar, men tanken är att den ska vara deras informationskanal. Där kommer det att finnas information, de kommer lägga ut före- och efterbilder, arrangera tävlingar och söka kunder.

Utveckla och driva projekt
Undervisningen i ämnet entreprenörskap ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i metoder för att driva projekt, dvs. hur man sätter igång, utformar och genomför målinriktade processer. Det har sin bas inom psykologi och företagsekonomi, men även andra kunskapsområden såsom retorik och juridik ingår. Läs mer om entreprenörskap på Skolverket.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.