Elever fick tips om marknadsföring

När det gäller marknadsföring är det viktigt att veta sin målgrupp, annars kan den kosta mer än den smakar. Och ofta kan faktiskt den bästa reklamen vara den som inte kostat några reda pengar. Utan som istället bygger på långvariga affärsrelationer och förtroenden. Men vill man snabbt ha mer jobb till företaget så kan ett billigt sätt vara att gå ut och nätverka.

– Att vara med i nätverk och ge sig ut på mingel ibland hör till. Även om man inte alltid är inställd på det kan det ge mycket tillbaka, berättade Marina Liljegren från Hansa Utbildning när hon föreläste för entreprenörseleverna strax innan sportlovet.

Uppvuxen i en lantbrukarfamilj fick hon goda insikter i vad som krävdes för att sköta ett eget företag. Och kanske var det just därför som hon drömde om att få jobba som anställd efter att hon tagit sin examen som civilekonom. Men det blir ju sällan som man tänkt sig.

Hon fick barn och då passade det bäst att ha eget företag. Då blev det enklare att få ihop tiderna. Så att jobba med en egen firma hade sina fördelar, men å andra sidan var hon tvungen att hitta sina kunder själv. Och sånt kan ta tid.

– Det viktigaste är att alltid göra ett bra jobb. Det blir en typ av reklam som går från mun till mun. Och efter några år får man istället lära sig att tacka nej till jobb.

Strax efter millennieskiftet sålde hon redovisningsbyrån till Hansa Utbildning i Visby och blev samtidigt delägare. Idag, tolv år senare, har hon tagit över hela företaget.

Det är alltid en avvägning, menar Marina, vilken marknadsföring man ska satsa på. Har man pengarna är det viktigt att köra den annons man valt ett tag så att den hinner sätta sig, vare sig det gäller små tidningsannonser eller radioreklamer. Men man ska inte glömma kundvården, som kan vara nog så effektiv.

– Man behöver inte jaga nytt hela tiden. Man kan vårda sina gamla kunder.

[alert color=”white”]
Marinas tips för ett bättre företagande

• Vårda dina kunder väl.
  • Gör det som du gillar och är bra på. I början vill man göra allt. Lämna över det du inte gillar att göra till någon annan.
  • Vad du än gör – lär dig att läsa en balans- och resultatrapport. Utifrån det kan du fatta rätt beslut. Är det rätt produkter du säljer? Använder du rätt leverantörer? Och så vidare.

[/alert]