Se bilder från Polenresan

Den 14 januari flög en lärare och tre nior från Guteskolan till Krakow i Polen. De var en del av en grupp på totalt 32 elever från öns skolor som skulle besöka två koncentrationsläger och lära sig mer om förintelsen.

Men först fick de en guidad tur i de gamla judiska kvarteren i Krakow. Och de fick se en judisk gravplats och åka till Rabka – bergsbyn som under andra världskriget fick ge plats åt en SS-skola, där tyska soldater tränades i att skjuta judar.

Efter dessa dagsutflykter åkte gruppen vidare till de båda förintelselägren i Auschwitz. Och det blev en stark upplevelse, både för lärare och elever.

– Man har ju sett bilder och filmer, men det är en helt annan sak att komma dit. Det sitter i väggarna och blir tydligt. Man känner att det har verkligen hänt, säger Tina Källström som är lärare på Guteskolan.

– Eleverna sa att en sådan här resa borde alla göra någon gång. Och de var väldigt tacksamma för att ha fått komma dit.

Eleverna som var med kommer nu att redovisa sin resa för de andra eleverna på skolan.