Nu åker de till Kapstaden

Nästa onsdag åker de. Visst har elever från Guteskolan åkt till andra världsdelar förut – och upptäckt delar av både Indien och Chile. Men aldrig tidigare har de åkt till ett annat land för att göra sin APL-praktik. Nu har elever tillsammans med två lärare hyrt ett hus i Bloubergstrand, en stadsdel med utsikt över Robben Island och med Taffelberget i ryggen, som ska utgöra deras bas under den fem veckor långa utlandsvistelsen.

– Det känns hur bra som helst. Vi bor centralt, har hyrt en buss och gjort klart arbetstiderna för varje praktikplats, säger gympaläraren Ray Bauermeister, som följer med till sitt tidigare hemland Sydafrika.

Eleverna som åker på den här resan läser alla på yrkesförberedande program på Guteskolan Södra. De som pluggar på restaurang- och livsmedelsprogrammet har gjort klart med ett antal restauranger där de ska praktisera. Likaså har två elever från barn- och fritidsprogrammet och stylistprogrammet fixat sina praktikplatser på intressanta arbetsplatser nere i Kapstaden. Men allt kommer inte att handla om jobb. Det finns utflykter man inte får missa.

– Vi har sagt att de måste besöka Robben Island, ön där Nelson Mandela satt fängslad i 18 år. Sedan har de själva bestämt att de ska bo på savannen i två nätter för att se ”the big five”.

Vill du se bilder på Sydafrikas största djur, följa elevernas liv och vardag så ska du inte missa deras blogg sydafrikaapl.blogg.se. Då får du se det bästa som Sydafrika har att bjuda på, innan eleverna kommer hem igen den 6 maj.