Elever mötte ormar på Skansen

Skulle du vilja klappa en boaorm? Det fick hundeleverna chansen att göra i fredags när Guteskolans hundprogram körde en etologilektion på Skansenakvariet i Stockholm. Det blev en dag spridd i olika klimatzoner och som toppades av möten med apor, rockor och hajer.

– Det var jätteroligt på skansen. Jag fick chansen att se och fota fiskar, ormar, spindlar, apor, krokodiler, grodor och möss. Favoriten av alla djuren för mig var papegojorna när vi fick dem att säga ”Goddag, Tjena och Hejdå”, säger Micaela Pettersson från NB12 och lade till:

– Vill gärna åka dit igen när det är vår, så man kan se resten av djuren, som till exempel vargarna, björnarna, sälarna och rävarna.

Etologi är läran om djurens beteende och det var det som stod på schemat i fredags. Eleverna guidades runt av zoologen Lars-Erik Larsson, som bland annat berättade om fiskar, fåglar, kräldjur och apor från olika ekosystem. Tillsammans med Lars-Erik diskuterade eleverna vikten av hållbar utveckling; Vad kan man själv göra? Och vilka krav kan man ställa som konsument?

Dessutom fick eleverna en lektion i beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång. Zoologen gav också exempel på evolutionens och ekosystemets betydelse för att olika beteenden uppkommit, artrikedom och artsammansättning.

Att lära sig att skåda djur, kunna beskriva dess beteenden och ha kunskap om arters livsbetingelser är viktigt att förmå i arbete med djur. På skolan har eleverna arbetat med att berika sällskapsdjur och på akvariet gavs chansen till diskussioner om det, samt att få ta del av deras tänk kring att tillgodose vilda djurs medfödda beteendebehov i fångenskap.