Eleverna besökte hundmässa

Under december månad var hundeleverna på en studieresa till Stockholm där de bland annat besökte Stockholm hundmässa 2013. På mässan fick eleverna se på SM i Freestyle och Heelwork to music, se elitlydnadstävling, uppvisningar av nyttohundar och rasparader och diskussioner mellan kända hundprofiler gällandes hundträning (Eva Bodfäldt, Fredrik Steen). De fick träffa massor av hundraser och lära sig mer om hur man visar hund på utställning (Gerard O’Shea).

Fredagen den 10 januari var det dags för uppföljning av  uppgifterna gällande hundutställning och bedömning av hundar. Björg Nymoen Solberg, (ringsekreterare, vice ordförande i Gotlands Kennelklubb och kennelkonsulent) undervisade eleverna NB13 i hundutställning, bedömning och raskunskap. Med sig hade hon fyra olika raser inom gruppen vinthundar. De raser som det förelästes om denna dag var afghanhund, borzoi, greyhound och whippet vilket också var till elevernas förtjusning.

Vi vill passa på att tacka Björg för en mycket bra föreläsning och för uppvisningen av alla hundar.

Med sig till mässan hade eleverna också olika arbetsuppgifter att utföra. En utbildningsresa förenat med nöje för alla som gillar hundar.
Det är det som är så kul med utbildningen” brukar eleverna säga.” Att man får göra så mycket och det är skoltid.”