Hur gör man ett gäng högstadieelever glada en fredagseftermiddag? Jo, man tar med dem ner till campus och ger dem en introduktion i motion capture-studion. 

– Det finns inget bättre sätt att avsluta veckan på, sa en elev under studiebesöket och tittade upp på skärmen som visade två klasskompisar i form av streckgubbar.

Innan vi går in på vad de fick göra, ska vi gå igenom lite nutida branschinfo. Du kanske inte vet om det, men den svenska spelindustrin omsätter mångmiljardbelopp. Och dataspel är också idag en av Sveriges mest betydande kulturexporter. Det är inte minst spel som Battlefield, Candy Crush Saga och Minecraft som banat vägen för den svenska framgången. Minecraft är ett spel där man bygger egna världar och används, tro det eller ej, i undervisning i klassrum över hela världen.

Även Gotland finns med på spelkartan. Utbildningen nere på Campus var en av de första i Europa och har sedan starten fostrat elever som idag jobbar på stora svenska spelföretag, till exempel Ubisoft Massive. Men de finns också på amerikanska Blizzard.

Spel och storfilmer
När vi kom ner till studion i fredags togs vi emot av Nataska Statham – programdirektör och lärare på programmet Speldesign och grafik. Nataska, som jobbat tillsammans med svenska företaget Dice under produktionen av den storsäljande spelserien Battlefield, guidade oss igenom de olika delarna av studion.

Golvet i salen har en inringad yta på 4×6 meter som i taket är omringad av 12 kameror. När man tittar upp går tankarna direkt till scenen från filmen The Matrix. Ni vet, när Trinity hoppar upp i luften och bilden pauserar, snurrar runt henne i en cirkel och ger en skaplig känsla av tyngdlöshet. Motion capture-tekniken används ju ofta till filmer, men inte så mycket i Sverige. Det är mest högbudgetfilmer och då är det studios i London och Los Angeles som gäller. Här hemma används ”mocap” mer inom spelindustrin. Det är exakt samma teknik, fast såklart stämmer det att ju större studion är, desto fler kameror och större yta kan den ha. Den i Visby har plats för två personer.

Tajta dräkter
På ena kortsidan på väggen finns en projektorbild som visar vad som händer på golvet. Men för att datorn ska kunna fånga upp rörelser från golvet behövs skådespelare. Två av dem som tog på sig kostymer var Ludvig Rönn och Noel Montelin i 7B. De hade delade meningar om hur dräkterna kändes.

– De där dräkterna var verkligen tajta. Lite för tajta, säger Ludvig och skrattar.

– De kliade ju en del, men det var en baggis, säger klasskompisen Noel.

På dräkterna finns bollar med sensorer och varje gång en elev gör en frivolt, eller står på händerna, så spelas rörelsen in. På väggen ser man sedan två streckgubbar som rör sig. Och det coola är att man kan spola tillbaka och se det flera gånger ur tolv olika vinklar. Och man kan också se det i slowmotion. När eleverna sedan fick in en stav, som också hade sensorer, kunde dramaturgin ökas på ytterligare.

Det är så här det går till när man ger datorgenererade karaktärer i film eller spel ett mer naturtroget sätt att röra sig på. Och just den här dagen fick våra ungdomar spela huvudrollerna.

– Det var askul att se våra flippar på golvet uppe på skärmen. Nu vet jag mer om hur det går till att göra spel, säger Ludvig och Noel instämmer.

Det är roligt att se att eleverna blir så taggade när det gäller spel. Jag tänker att det är lättare att förstå och uppmuntra det idag än hur det var för föräldrarna för 20-30 år sedan. För idag finns där allt mer pengar och jobb.

Studiebesöket avslöts med att Nataska gick igenom lite om spelutbildningarna på campus. Och några elever frågade om tips på sajter och annat som de kunde använda för att göra spel. Tipsen ser ni nedan.

[alert color=”yellow”]Kolla in en mer avancerad mocap-inspelning, när man skapade Gollums ansiktsrörelser till Sagan om ringen-filmerna.[/alert]

[alert]

Här är Nataskas tips för de som vill göra egna spel

GameMaker är lätt att använda, har en gratisversion och massor av instruktionsvideos online.

För de som vill lära sig att koda. Testa Code.org/learn som är gratis med fokus på olika åldesgrupper och framför allt – barnvänligt.

Vill du lära dig att göra animationer och 3D? Kolla in Blender.

[/alert]

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.