Disney i mikroformat på Guteskolan

Visste du att Walt Disney själv brukade spela Musse Piggs röst? Eller att Disney var den förste med att synka bild och ljud i film? Det här och mer fick eleverna i Guteskolans högstadieklasser reda på idag när läraren Lena Strandberg höll en ”grej of the day”.

Umeå-läraren Micael Hermanssons koncept om ”grej of the day” har på bara ett par år fått ett stort genomslag. Över hela landet kör lärare mikroföreläsningar på fem-tio minuter för sina elever, om i princip vad som helst. Tanken är dels att det ska vara allmänbildande och som grundaren säger att ”alla elever ska få något roligt att berätta hemma vid matbordet”.

– Och så ska det vara helt kravlöst, utan prov och läxor, säger Lena Strandberg.

Lena själv läste en artikel om mikrolektionerna i somras och nu på våren har hon sakta kört igång för Guteskolans högstadieelever.

– Hittills har vi pratat om konstnären Frida Kahlo, om slavstationen på ön Goreé utanför Senegals kust, de ökända Cu Chi-tunnlarna i Vietnam och Walt Disney.

Listan på kommande ”grejer” är lång, runt 30 stycken, och i framtiden kan även eleverna få hålla föreläsningar om ämnen som de själva tycker är intressanta. Ville Hagman i 8B är sugen på att testa.

– Ja, jag skulle kunna tänka mig att hålla en mikrolektion. Det är skönt koncept när man bara får sitta och lyssna och lära sig något nytt.

Klasskompisen Niklas Westberg instämmer i att de har en avstressande effekt.

– Ja, de är trevliga, för man släpper tankarna på prov och betyg och sånt.

Här kan du läsa mer om Grej of the day (GOTR).