Hur får man ungdomar att inte börja röka? En av de mer effektiva metoderna är att sprida information som belyser det som sker bakom den snygga och påkostade tobaksreklamen. Det menar Elen Kifle som jobbar på Non Smoking Generation (NSG). 

–   Det är många elever som reagerar när de får veta hur det ser ut i branschen, för de som odlar tobaken.

Idag var hon och kollegan Olle Öberg på Guteskolan och föreläste om tobaksindustrin. Tillsammans med ett annat team jobbar de med ett projekt som startade 2013. Hittills har de träffat 60 000 ungdomar och under hösten ska de träffa ytterligare 30 000.

De började dagen med att visa filmer varvat med beskrivningar och fakta. I filmen Made in the USA fick vi se barn och ungdomar som jobbar på tobaksfälten – i USA. De berättar om de långa arbetsdagarna. Hur de blir sjuka av att handskas med plantorna i den extrema värmen. Att de varje dag vill sluta. Men att det inte går.

De fick också se en film från Brasilien. I familjen som äger ett tobaksplantage har pappan tagit livet av sig. Den äldsta sonens stämband har frätts sönder av de starka gifterna som de besprutar tobaksplantorna med. Det var starka reportage som visades, som skilde sig från den vanliga informationen, menade Nola Strandberg och Nova Rielheim i 8 B.

– Vanligtvis kommer det någon till skolan och berättar hur farligt något är. ”Jojo, tänker många och går och tar en cigg”. Men här fick vi se en annan sida på ett sätt som passar vår åldersgrupp, säger Nola.

Det här är inga ovanliga reaktioner, menar Elen.

– Flera har sagt att om det vetat tidigare hur det såg ut för andra ungdomar i världen, så hade de aldrig börjat.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.