Almi föreläste om företagsstart

Hur går man tillväga om man vill starta ett företag? Det var något som entreprenörseleverna fick reda på i fredags när Guteskolan besöktes av Monica Johansson från Almi.

Det blir allt vanligare att gotlänningar startar egna företag, och Gotland ligger också bra till i statistiken när det gäller antalet nystartade företag. Men även om man väljer att inte bli företagare finns det ändå en poäng med att veta hur en företagsstart går till, menar Monica.

– Man kan bli en bättre anställd om man vet hur ett företag sköts. Och det blir ofta roligare om man som anställd vet hur det ser ut bakom kulisserna.

Enligt Monica, som förutom affärsrådgivning även jobbar med projekt som främjar kvinnors företagande, blir det också mer och mer vanligt att unga startar företag. Samtidigt som många unga väljer att flytta från ön.

[alert color=”white”]

Här är Monicas tips för unga som vill starta företag

• Starta inom något som du brinner för
  • Planera