Inför Ägg-fallet: ”Vi har satsat på snygghet”

Nummerplåten är märkt EEM 996. Bakom ratten sitter en pojke med glasögon, på taket har han en fallskärm. Han är snart startklar inför vad som är årets mest efterlängtade flygtur. Tävlingen där allehanda olika farkoster kastas ut från skolans högsta fönster för att testa dess vingar. Tävlingen som visar hur mycket omsorg och styrka som krävs för att skydda något så litet och skört. Det är Äggfallet, upplaga 2019.

I alla klassrum byggs det för fullt. Elvira, och Elsie och Marlon håller på att konstruera en bil, som nog många känner igen från en serie filmer.

– Vi har byggt den flygande bilen i Harry Potter två, säger Elsie.

Varför valde ni den?

– För att jag är ett Harry Potter fan.

Har ni någon strategi till själva tävlingen?

– Ja, vi tänkte inte lägga ägget långt ner, för det är där den landar. Vi ska ha det högre upp och fixa så att det inte ska kunna rulla runt, utan ha en grej som håller fast det.

Bakom den mystiska nummerplåten finns en förklaring. EEM står för Elvira, Elsie och Marlon. Och siffrorna står för hur många är år de är. Och för den som tittar noga finns det fler detaljer att hitta.

– Vi har målat ägget så att det ser ut som Harry Potter. Det blir ju lite roligare så, säger Elvira.
– Och egentligen så skulle Ron vara med också, Harrys kompis. Eftersom han är med i filmerna. Men det blev inte så, säger Elsie.

Sen har ni även gjort lysen till bilen?

– Ja, det var Marlons idé, säger Elsie.

Tror ni att den kan flyga. I och med att det är en Harry Potter-bil?

– Vi vet inte. Men vi får testa imorgon ifall den gör det.

Inför årets tävling har eleverna från f-klass till och med årskurs 6 jobbat i faddergrupper. De yngre har fått hjälp och guidning av de äldre. Och de har olika kategorier som de bedöms utifrån. Det handlar om design, konstruktion/hållbarhet, samarbete och namn.

I ett annat klassrum hittar vi Vide som byggt en raket med motorer och eld.

– Jag såg den stora delen och då såg jag direkt att det skulle bli ett rymdskepp när jag såg formen. Det är jag och två tjejer som gjort den.

Hur har ni tänkt kring tävlingen?

– Vi har satsat mest på snygghet. Jag vet inte varför. Det kändes lättast, tycker jag.

Har den något namn?

– Vi har döpt den till Påsk-raketen.

Vad gör den till en vinnare?

– Vi har våra aliens som ska åka med. Och vi har två aliens längst fram också, som styr.

De olika farkosterna har former av bilar, bomullsmoln och timglas och en massa annat. Det är typ 40 stycken totalt så det här ska ni inte missa. Hoppas vi ses imorgon, fredag. Klockan 09.00 börjar det och håller på i cirka 2 timmar.